7 tips voor een opgeruimd huis

  • door Leen De Mey
  • 31 mei, 2023

Op 20 mei was het World Organizing day, een dag om professional organizing in de kijker te zetten. 

Ik deelde op sociale media ter gelegenheid 7 tips in 7 dagen over hoe je zelf georganiseerd kan opruimen en structuur brengen in je huis. 

Deze tips nog eens nalezen? Dat kan! 


Tip 1

Waarom wil je opruimen?

Voor je van start gaat, maak je je doel duidelijk. Hou dit steeds in je achterhoofd.

Denk ook vooraf even na over de functie van de ruimte, de kast, de lade,…: wat wil je hier opbergen. Welke spullen horen dus thuis in de ruimte en welke niet.

 

Tip 2

Ga niet zomaar overal tegelijk aan de slag.

Doe het stap per stap. Ruimte per ruimte. Soort per soort.

Ofwel werk je per categorie spullen (zoals o.a. Marie Kondo) en pak je achtereenvolgens bijvoorbeeld je kledij, je boeken, je keukenspullen, het speelgoed, … aan.

Ofwel werk je per ruimte of per kast: de keuken, de slaapkamer, de linnenkast, …

Tijdens het opruimproces is het heel normaal dat sommige spullen een voorlopige bergplaats krijgen. Je kan jammer genoeg niet je ganse huis op één dag aanpakken.

Nog twee extra tips: werk een ruimte of categorie spullen af voor je aan een nieuwe begint.

En, laat je niet afleiden! Verzamel wat in een andere ruimte thuis hoort eerst in de ruimte waar je bezig bent. Denk je ook niet dat de kans bestaat dat je anders ergens anders in huis blijft hangen en ook daar begint?

Hou je zelf dus bij de les!


 Tip 3

Een grotere kast of ruimte aanpakken? Yes you can!

Hanteer dan het volgende stappenplan: verzamelen, sorteren, vaste plek geven

Pak letterlijk alles wat je tegen komt in de kast of de kamer vast en stel je volgende vragen:

-      Hoort dit hier thuis of ergens anders?

-      Ergens anders? Verzamel deze spullen in een bak en breng deze later naar deze andere plek

-      Hier? Sorteer alle spullen per categorie (voorbeeld in het geval een slaapkamer/dressing: lange broeken, korte broeken, hemden, rokken, kleedjes, …)

-      Vraag je ook af of er spullen zijn die weg mogen. Nu alle shorts zijn verzameld, stel je misschien vast dat je er ruim genoeg hebt en/of er enkele niet meer passen.

-      Geef alles per categorie een logische, vast opbergplaats en baken deze plek af. Vol is vol.

Start met een kast of een kamer waarbij je geen emotionele beslissingen hoeft te nemen, een klein projectje! Veel succes!

 

Tip 4

Wist je dat je ook kan overorganiseren?

Maak opbergsystemen niet te ingewikkeld, hou het zo eenvoudig mogelijk zodat je zonder veel moeite en zonder veel nadenken spullen kan terugvinden en (misschien nog belangrijker) terug kan opbergen.

KISS! Keep It Simple and Stupid!

 

Tip 5

Een dagelijks opruimrondje van de rondslingerende spullen doet wonderen voor je huis!

Zet bijvoorbeeld je wekker op 10 minuten en ga rond in de leefruimte terwijl je tip 3 toepast: verzamelen, sorteren, terug leggen op zijn vaste plek.

 Verzamelen en sorteren: was in de wasmand (waarom ook geen wasmand beneden?), vuilnis in de vuilbak, papier in de papiermand, spullen voor boven (je kan een leuk mandje aan de trap voorzien voor deze spullen), spullen voor in de speelkamer, schoenen in de schoenenkast, servies naar de keuken, … Leg alle verzamelde spullen op zijn vaste plek.

 Hou je ook aan de 10 minuten en verlies jezelf niet in grotere opruimklussen. Je zal versteld staan hoeveel je in 10 minuten kan verwezenlijken en zo hou je het ook onder controle.

Maak van het opruimen een leuk momentje: zet er een leuk muziekje bij op, beloon jezelf nadien (maar niet met spullen 😉), doe het samen, …

 Idealiter zou je na het gebruiken van een voorwerp dit voorwerp onmiddellijk op zijn vaste plaats terug leggen, maar hé, we weten allemaal dat in een ochtend- of avondrush of gelijk welke andere rush dit niet altijd mogelijk is. Daarom een vast opruimmomentje voor die spullen die zijn blijven rondslingeren!

 

Tip 6

Een lade, kast, kamer opgeruimd en georganiseerd?

Vertel het aan je huisgenoten zodat ook zij weten waar alle spullen horen en jullie samen van jullie huis een thuis maken.

 

Tip 7

Last van uitstelgedrag?

Schakel hulp in en doe het samen met een vriend, familie, een collega, … Of doe een beroep op professionele hulp. Ik sta voor je klaar!


Project 111 adviseert en begeleidt je met veel plezier om je huis op te ruimen, te organiseren en onder controle te houden met praktische hulpmiddelen en trucjes die voor jou werken!

 Nog een moment inplannen voor de zomermaanden? Leen.project111@gmail.com